Nie masz konta? Zarejestruj się

 

Warunki współpracy dla pośredników

Druk RGB? Postaw na CMYK

Druk RGB
Druk w RGB? Lepiej w CMYK!

05.01.2021

Druk RGB? Postaw na CMYK

CMYK albo RGB to nazwy, które niektórym niewiele mówią. Warto jednak zapoznać się z nimi i nauczyć rozpoznawać, czym się od siebie różnią, ponieważ są to ważne pojęcia w poligrafii. 

Druk RGB – czy to właściwy format?

RGB oznacza trzy kolory: czerwony (red), zielony (green) oraz niebieski (blue). RGB oznacza model kolorów, którego przeznaczenie jest wykrywanie, reprezentowanie oraz wyświetlanie obrazów w systemach elektronicznych. Mówiąc wprost: to kolory, z którymi mamy do czynienia, gdy patrzymy na ekran komputera, telewizora, telefonu albo tabletu. W celu utworzenia kolorów RGB należy nałożyć trzy wiązki światła: jedną czerwoną, jedną niebieską i jedną zieloną. Każda z nich może mieć dowolną intensywność, może też ich nie być. To pozwala na mieszanie kolorów i wytwarzanie barw innych niż te podstawowe. Ta paleta barw odpowiada właściwościom percepcyjnym ludzkiego oka. Zatem, czy druk w RGB jest możliwy? 

CMYK zamiast RGB

Druk w RGB nie jest możliwy, gdyż model RGB odpowiada systemom elektronicznym. Jeśli przygotowany przez nas plik do druku będzie zapisany w formacie RGB, to wydrukowane kolory mogą się różnić od tych zaprojektowanych. Projektując np. ulotki A3, których przekaz opiera się na relacji między poszczególnymi kolorami musimy zadbać, aby wydrukowane kolory odpowiadały tym oczekiwanym. Odpowiednim formatem, w którym należy zapisać plik do druku jest CMYK. Nazwa pochodzi o czterech kolorów: cyjan, magenta, żółty (yellow) oraz czarny. 

Dlaczego kolory są takie ważne? 

Mogłoby się wydawać, że niewielkie różnice kolorystyczne nie mają dużego znaczenia. Każdy kolor ma jednak określoną wartość w danym projekcie. Często przekaz perswazyjny opiera się na właściwym dobraniu kolorów oraz na tym, jakie te kolory budzą skojarzenia. To również ważne w kwestii odpowiedniej rozpoznawalności tożsamości wizualnej firmy, która często jest oparta na kolorach. Bez względu na to jaki rodzaj materiałów projektujemy, czy są to plakaty, czy niewielkie ulotki A6, jeśli odpowiednio dobierzemy kolory, to odbiorca bez problemy rozpozna, że na wielkim plakacie i małej ulotce jest przekaz tej samej firmy. Ulotki A4 i ulotki A5 różnią się od siebie wielkością, podobnie jak ulotki składane od tych nieskładanych. Tego typu różnice są dla odbiorcy nie istotne. Natomiast różnica w odcieniach poszczególnych kolorów już tak. Dlatego warto dbać o to, aby pliki były zapisane w formacie CMYK, ponieważ to pozwoli uniknąć niechcianych różnic kolorów, które mogą utrudnić odbiorcy percepcję komunikatu marketingowego. 

 

Wróć do listy wpisów blogowych